10 lutego 2020

Zabójcze pszczoły czyli Cisza białego miasta

Tytuł: Cisza białego miasta
Autor: Eva García Sáenz de Urturi
Wydawnictwo: Muza
Gatunek: kryminał, sensacja, thriller

Znalezione nagie ciała dwudziestolatka i dwudziestoletniej dziewczyny leżą w dziwnej pozycji. Dotykają nawzajem swoich policzków. Ich krtań jest opuchnięta, a na ustach widać ślady taśmy. Z ust jednej z ofiar wylatuje pszczoła.
To nie pierwsze takie podwójne morderstwo, które wstrząsnęło Vitorią. Kilkanaście lat wcześniej zabójstwa dokonano na pięciolatkach, dziesięciolatkach i piętnastolatkach. Seryjny morderca znowu daje o sobie znać. Jest tylko jeden problem. Tasio, który został skazany za owe zabójstwa, siedzi w więzieniu. A wpakował go tam jego własny brat bliźniak - Ignacio, który pracował w policji.



Sprawą lata temu zajmował się Unai i jego przyjaciółka po fachu - Estibaliz. Teraz znowu wkraczają do akcji na czele podkomisarz Alby, która niedawno przeprowadziła się do miasta. Zaczyna się walka z czasem, bo jeśli zabójca działa według takiego samego schematu co kiedyś, zagrożeni są wszyscy dwudziestopięciolatkowie ze złożonym nazwiskiem. W Vitorii zbliżają się najważniejsze święta w roku, więc nietrudno będzie dokonać zabójstwa wśród tłumu mieszkańców na ulicach miasta.
Wraz z zabójstwami, Unai otrzymuje wiadomość mailową od Tasia, który przebywa w więzieniu. Również tej sprawy nie należy bagatelizować, bo jak on to robi? Komisarz spotyka się z bliźniakiem, który twierdzi, że może mu pomóc w znalezieniu zabójcy. Unai korzysta z jego pomocy w trakcie całego śledztwa, ale czy rady mężczyzny okażą się pomocne? Warto ufać komuś, kto spędził połowę życia za kratkami?

Niestety, nie udaje się zapobiec kolejnym morderstwom, a mieszkańców Vitorii dopada strach. W mediach społecznościowych rodzi się prawdziwa burza, Tasio wychodzi na kilkudniową przepustkę i znika bez śladu, Unai i Alba zbliżają się do siebie, a morderca nie zwalnia tempa.

Równocześnie do właściwej fabuły zostaje poprowadzona historia z przeszłości, która opowiada o rodzicach Tasia i Ignacia oraz ich narodzinach. Ich matka - Blanca - poślubiła finansistę, który okazał się tyranem. Jednak liczyła się pozycja, pieniądze i wygoda, dlatego wciąż trwała w tym toksycznym małżeństwie. Blanca poznała ginekologa - Alvaro - który chciał jej pomóc. Za jego namową faszerowała męża lekami na uspokojenie, po których był zmęczony i od razu zasypiał. Jednak zajście w ciążę skomplikowało sprawy, kochankowie bali się Javiera i tego, do czego był zdolny. Kiedy na świat przyszli chłopcy, matka musiała zadecydować o ich losie.

Śledztwo jest skomplikowane, pojawiają się nowe tropy, które za chwilę okazują się nic niewarte. Osoby, które są podejrzane, za chwilę stają się ofiarami, a śledztwo znowu utyka w martwym punkcie. Podobało mi się to, że nic tu nie było oczywiste. Nie dało się niczego domyślić. Czytelnik ma możliwość uczestniczenia w dochodzeniu do tego, kto morduje i dlaczego. Poza tym co chwila pojawiały się mylące informacje, a historia pochodzenia bliźniaków jeszcze podsycała niektóre fakty. Tempo akcji nie było jakieś zawrotne, a książka liczy sobie sporo stron, jednak czytało się dobrze. Napięcie i ciekawość narasta wraz z każdą kolejną kartką.

Co mogę jeszcze napisać? Pomysł na powieść ciekawy. Dodatkowo możemy poznać wiele ciekawostek kulturalnych i faktów związanych z Hiszpanią. Czasami za dużo było nazw własnych, a imiona i nazwiska bohaterów mogły sprawiać trudności, ale to element, do którego można się przyzwyczaić.
Trylogia jak najbardziej zasługuje na uwagę, a ja na pewno przeczytam kolejne tomy :) 

Czytaliście? Zamierzacie?

27 komentarzy:

  1. Na mnie też zrobiła dobre wrażenie :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie czytałam jeszcze nic tej autorki, ale ta trylogia wydaje się ciekawa :D

    OdpowiedzUsuń
  3. Również czytałam ją w styczniu i muszę napisać, że zgadzam się z twoją opinią. W niektórych momentach czułam, że mi się fabuła dłuży, ale bardzo mi się podobała i już jestem w trakcie drugiego tomu.

    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I jak wypadł drugi tom? :D

      Usuń
    2. Jeszcze go czytam. Tak to jest jak się czyta kilka książek na raz w różnych formatach 🙃.

      Usuń
  4. Mam w planach poznać tę historię. 😊

    OdpowiedzUsuń
  5. Odpowiedzi
    1. Myślę, że historia jest dość oryginalna, nie spotkałam się jeszcze z takimi motywami, jakie znalazłam w tej książce ;)

      Usuń
  6. Mam tę książkę na mojej liście do przeczytania, ale nie wiem kiedy się z nią zapoznam ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Naprawdę mnie zaintrygowała :) Na pewno przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Wiele osób zachwyca się tą serią, a dla mnie jest średnia.

    OdpowiedzUsuń
  9. Nie czytałam tej książki, ale twoja recenzja brzmi zachęcająco. Na pewno zapiszę ją na swojej liście, ale muszę najpierw nadrobić czytelnicze zaległości.
    Pozdrawiam ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też nadrabiam zaległości, ale mi to nie wychodzi :P Powodzenia!

      Usuń
  10. Wydaje się być interesująca, zapisuję tytuł :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Do mnie dotarł właśnie trzeci tom i jutro się za niego zabieram ❤

    OdpowiedzUsuń
  12. Już od dawna ta powieść za mną chodzi. Szczególnie intryguje mnie jej tytuł. Ale na razie chyba jeszcze nie czas na nią :D

    Biblioteka Feniksa

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Teraz już można czytać ;) Wszystkie trzy tomy wydane :D

      Usuń
  13. Ja też planuję sięgnąć po kolejne tomy. Czekam z drugim na trzeci, żeby móc przeczytać jeden po drugim :D
    Pozdrawiam
    https://subjektiv-buch.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń